1. Zgodnie z „Wewnątrzszkolnym regulaminem oceniania” ustala się następującą skalę ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych: · Celujący – 6 · Bardzo dobry – 5 · Dobry – 4 · Dostateczny – 3 · Dopuszczający – 2 · Niedostateczny - 1 2. Zakres materiału obowiązującego · Elektromagnetyzm · Optyka · Fizyka jądrowa 3. Metody sprawdzania osiągnięć uczniów: · „Samosprawdzanie”, czyli samokontrola. · Zbiorowa dyskusja – która może być podstawą do indywidualnych ocen uczniów. · Obserwacja uczniów w trakcie uczenia się – odpowiedzi ustne, aktywność w trakcie lekcji. · Sprawdzanie i ocenianie prac pisemnych: - nauczyciel sprawdza i ocenia wypracowania przygotowane na podstawie literatury popularno-naukowej, telewizji, itp. - Nauczyciel sprawdza i ocenia wyniki testów i sprawdzianów (godzinny sprawdzian po każdym z działów, krótkie kartkówki i testy bez uprzedniego zapowiedzenia) - Nauczyciel ocenia zadania domowe. · Sprawdzanie i ocenianie działalności praktycznej uczniów: - ocenie podlegają projekty, modele i zabawki wykonane samodzielnie przez uczniów.
4. Ogólne kryteria na poszczególne oceny: ELEKTOMAGNETYZM I. NIEDOSTATECZNY - Nie opanował tych wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia.
II. DOPUSZCZAJĄCY - Zna pojęcie pola magnetycznego. - Wie, jak oddziaływują ze sobą bieguny magnetyczne. - Wie, jak zachowuje się igła magnetyczna w polu magnetycznym Ziemi i magnesów trwałych. - Wie, że bieguny najsilniej oddziaływują ze sobą i oznacza się je N i S. - Na podstawie doswiadczenia Oersteda, wie że wokół przewodnika z prądem istnieje pole magnetyczne. - Wie, że elektromagnes to zwojnica z rdzeniem np. z Fe. - Podaje przykłady zastosowania elektromagnesu. - Wie, że na przewodnik z prądem działa w polu magnetycznym siła zwana elektromagnetyczną. - Zna podstawowe części silnika III. DOSTATECZNA · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Umie graficznie przedstawić linie pola magnetycznego wokół magnesu sztabkowego i podkowiastego. - Wie, jak praktycznie znaleźć obraz linii pola. - Umie wykazać, że Ziemia jest magnesem i gdzie ma bieguny. - Zna regułę prawej dłoni. - Przedstawia graficznie pole magnetyczne wokół przewodnika prostoliniowego, kołowego, zwojnicy. - Zaznacza zwroty linii pola magnetycznego. - Wie od czego zależy siła pola wytwarzanego przez elektromagnes. - Zna rolę rdzenia ze stali miękkiej. - Wie, kiedy objawia się występowanie tej siły. - Wie do czego służą elementy silnika.
IV. DOBRY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Zna przykłady substancji które dają się namagnesować. - Umie wyjaśnić dlaczego mimo rozdrobnienia magnesu nie znikają bieguny. - Wie gdzie występują bieguny magnetyczne zwojnicy i przewodnika kołowego, umie je okreslać. - Zna sposoby magnesowania i rozmagnesowywania ferromagnetyków. - Określa cechy siły elektrodynamicznej. - Zna warunki niezbędne do wzbudzenia prądu indukcyjnego. - Zna regułę Lenza. - Wie jaki prąd nazywamy przemiennym. - Zna budowę i zasadę działania transformatora. - Zna zależność: U2/U1=n2/n2=p.
V. BARDZO DOBRY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Potrafi doświadczalnie wykazać obecność pola magnetycznego. - Wie, że własności pola znikają przy ogrzewaniu i potrząsaniu. - Umie podać przykłady ciał nie mających własności magnetycznych. - Wie, jak oddziaływują przewodniki równoległe. - Wie, od czego zależy siła pola magnetycznego zwojnicy. - Na podstawie rysunku określa kierunek prądu. - Umie wyjaśnić działanie dzwonka. - Potrafi określić co wpływa na wartość prądu indukcyjnego. - Zna różne sposoby wzbudzania prądu indukcyjnego. - Wie co to jest okres prądu przemiennego. - Zna związek U2/U1=I1/I2 i wykorzystuje go w zadaniach.
VI. CELUJĄCY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe a ponadto: · zaangażowanie · wykazywanie własnej inicjatywy i własnych poglądów na przedstawienie danego zagadnienia · rozwiązywanie zadań i problemów nietypowych
OPTYKA
I. NIEDOSTATECZNY - Nie opanował tych wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia.
II. DOPUSZCZAJĄCY - Wie, że światło rozchodzi się w ośrodkach jednorodnych i przeźroczystych po liniach prostych. - Umie podać naturalne i sztuczne źródła światła. - Wie, ze światło może przenosić energię. - Wie, że światło odbija się od gładkich powierzchni. - Wie, co nazywamy zwierciadłem płaskim. - Wie, że promień świetlny na granicy dwóch ośrodków optycznych ulega załamaniu i odbiciu. - Potrafi rozróżnić pryzmat i wie, że światło się w nim załamuje. - Wie, że istnieją układy pryzmatów skupiające i rozpraszające. - Wie, że istnieją soczewki skupiające i rozpraszające. - Rozróżnia soczewkę skupiającą od rozpraszającej.
III. DOSTATECZNA · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Zna wartość prędkości światła w próżni. - Wie, że w innych ośrodkach prędkość światła jest mniejsza. - Zna pojęcie promienia i wiązki światła. - Wie, na czym polega rozproszenie światła. - Zna prawo odbicia światła. - Umie pomierzyć kąt padania i odbicia. - Wie, jakie obrazy powstają w zwierciadle płaskim. - Zna prawo załamania światła. - Umie zmierzyć i wyznaczyć kat padania i załamania. - Umie narysować bieg promienia monochromatycznego przez pryzmat. - Wie, że światło białe rozszczepia się. - Rysuje bieg promieni równoległych przy przejściu przez układ pryzmatów. - Zna pojęcia oś optyczna, ogniskowa, ognisko. - Zna schematy soczewek.
IV. DOBRA · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Wie, że światło jest falą elektromagnetyczną. - Potrafi podać przykłady na prostolinijne rozchodzenie się światła. - Zna pojęcie normalnej. - Wie, jak zmieniają się kąty: padania i odbicia. - Potrafi narysować obraz punktu w zwierciadle. - Zna zastosowanie peryskopu i rysuje w nim bieg promieni. - Umie narysować bieg promienia przez płytkę płaskorównoległą. - Wie, ze kąt załamania rośnie wraz z kątem padania. - Umie narysować przejście światła białego przez pryzmat. - Umie wskazać kąt łamiący pryzmatu - Umie narysować bieg promieni przy przejściu przez soczewki. - Umie narysować obrazy w soczewkach i nazywa ich cechy. - Zna zastosowania przyrządów optycznych.
V. BARDZO DOBRA · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Zna inne promieniowanie niewidzialne i ich rolę dla życia człowieka i w przyrodzie oraz technice. - Rozwiązuje inne zadania problemowe z wykorzystaniem prawa odbicia i oblicza różne kąty. - Umie narysować obraz przedmiotu w zwierciadle w oparciu o prawo odbicia. - Rozwiązuje zadania problemowe związane z pozornymi obrazami w wyniku załamania. - Zna związki między barwą, prędkością i współczynnikiem załamania. - Potrafi narysować bieg promieni równoległych przy przejściu przez układy soczewek. - Rozwiązuje zadania problemowe w tym konstrukcyjne.
VI. CELUJĄCY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe a ponadto: · zaangażowanie · wykazywanie własnej inicjatywy i własnych poglądów na przedstawienie danego zagadnienia · rozwiązywanie zadań i problemów nietypowych
FIZYKA JĄDROWA I. NIEDOSTATECZNY - Nie opanował tych wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia.
II. DOPUSZCZAJACY - Potrafi nazwać składniki jądra atomowego. - Zna model budowy jądra. - Zna pojęcie liczby masowej i atomowej.
III. DOSTATECZNY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Wie, ze niektóre jądra ulegają rozpadowi i emitują promieniowanie jądrowe. - Zna szkodliwość promieniowania. - Wie, na czym polega reakcja łańcuchowa i że można ja kontrolować w reaktorze.
IV. DOBRY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Zna sposoby ochrony przed promieniowaniem. - Wie, że przemiany jądrowe mogą być wywołane także przez człowieka. - Zna pojęcie nukleonów. - Wie, co to jest energia wiązania nukleonów. - Wie, że podczas rozpadu promieniotwórczego wydziela się promieniowanie. - Wie, że rozszczepienie jądra można dokonać bombardując go neutronami.
V. BARDZO DOBRA · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Umie zilustrować rozpad jądra atomowego U236. - Umie pisać reakcje rozpadu typu a,b. - Umie obliczać liczbę neutronów znając liczby masową i atomową. - Zna wzór E=mc2.
VI. CELUJĄCY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe a ponadto: · zaangażowanie · wykazywanie własnej inicjatywy i własnych poglądów na przedstawienie danego zagadnienia · rozwiązywanie zadań i problemów nietypowych
Jadwiga Pruchnik |